Tankar om sjukstugan & skadeläget

Precis som bloggen var inne på redan i eftersnacket till Timrå-matchen klev alltså #20 Mattias Granlund av med befarad skada, då spekulerade vi i en axelskada men nu kör man från Björklöven med det klassiska och rätt luddiga ”överkropp”.

skadehelvetet_utvald bildHur ser då skadelistan och sjukstugan ut i dag fredag..  och då även med beräknad konvalescens utifrån officiella kommentarer. Dels kommentarerna från Dalle Johansson till oss för ca en vecka sedan (länk) men sedan då även sportchefskollen signerad hemsidan som publicerades i dag. (länk)

#4 Emmerdahl – handled (borta ca. fyra veckor, dvs. ca åtta matcher till)

#14 Murphy – underkropp (borta ca. 1-2 veckor, dvs. ca tre matcher till)

#18 Ottosson – överkropp (borta ca. en vecka, dvs. matchen på lördag)

#20 Granlund – överkropp (borta ca. tre veckor, dvs. minst sex matcher)

Kring viktige #6 Kim Karlsson är det dock svårare att sia kring när han kan vara tillbaka i spel.

Så här sa sportchef Johansson till bloggen för en vecka sedan: – Inget klart svar i dagsläget.

..och så här sa Dalle till Lövenbloggen i går: – Kring Kim är det högst oklart.

Till VK eller Lövenbloggen sa dock Dalle i går att han hoppas på såväl Axel som Cody i nästa veckas möte med IK Pantern.

Sedan ska vi lägga till att backen #12 Niklas Pavel alltjämt är avstängd i matchen i morgon borta mot Almtuna IS.

Till den matchen är dessutom frågetecken för såväl backen #57 Andersson som vilade från träningen i går, kaptenen #74 Öhman som var sjuk senast mot Timrå och även #21 Hetta som nu var tillbaka i träning i går.. Dalle Johansson meddelar:

– När det gäller kapten Öhman får vi avvakta dagen för att se om han blir aktuell för spel i morgon. #57 Andersson kommer att köra för fullt i dag så får vi se hur hans kropp svarar. Hetta kände sig inte 100%:ig under gårdagens träning och ska han vara aktuell för match i morgon måste han köra för fullt i dag så där vet vi mer efter träningen.

* * *

Mina tankar utifrån nuvarande läge:

Då Jonas fram till handledsbrottet varit vår stabilaste back kan jag tycka att man borde agerat redan direkt vid skadan gällande backsidan, för även om vi nu har sju friska (bortsett då Pavels avstängning) är det inte bara antalet spelare som räknas. Dels då spelartypen i sig, men även spets och den kvalité som man visat upp.

Men när vi kommer till forwardssidan är läget än mer ansträngande, här borde man inte minst med tanke på osäkerheten kring den kreativa Karlssons status agerat mycket tidigare. Kim borde i det ursprungliga bygget varit tänkt som allra minst 2:a center och med tanke på osäkerheten där borde bygget redan tidigare ha spetsats med någon fler kreativ spelare, gärna med en lirare som antingen går center eller på en kant. Inte minst med tanke på hur bygget ser ut där vi har väl många ”brunkare” eller grovjobbare som nu sportchef Johansson valt att kalla dem.

Den tanken borde därefter förstärkts då både Axel och Cody senare gått sönder och vi därigenom tappat än mer offensivt utpräglade spelare. Och med det då spelare som förväntas bidra till produktion i den offensiva zonen.

Så här sa Dalle Johansson till hemsidan i går apropå forwardssidan.. – Vi tar en match i taget. Linus och Andreas har kommit in i laget och skött sig bra. Marknaden har varit smal, framförallt när det gäller lån från svenska klubbar. Därför känns det extra bra att vi kunde låna Anton Toolanen från Luleå Hockey. Vi fortsätter att föra dialog med flertalet klubbar och framtiden får utvisa hur vi löser problemen som uppstår vid eventuella skador.

Först och främst håller jag absolut med om att både Andreas och Linus samt nu senast även Anton gjort det bra. Den sistnämnde t.o.m. riktigt bra nu senast mot Timrå. Där kollade jag förresten redan i går med sportchef Johansson hur samtalet i går eftermiddag med Boström hade gått kring en ev. fortsättning eller mer permanent lösning.. – Tyvärr inget vi kan avslöja!

Det låter i min öron som att Boström allra minst erbjudits eller att man är överens om ett korttidskontrakt, med tanke på Antons insats nu senast hoppas jag verkligen man kommer jobba stenhårt för att få till ett längre lån med Toolanen. Anton stack helt klart ut redan mot Timrå och det är någon eller ett par lirare likt Toolanen jag tycker bygget skulle må bra av. Men även med dessa till spel i morgon lördag skulle vi alltså worst case scenario kunna komma till spel med endast fem a-truppsbackar och elva forwards ifall varken Stefan eller Fredrik skulle kunna spela. Och då alltså inkluderat trion Boström, Toolanen och Vikström i dessa elva.

Det känns väl lite väl tunt med tanke på tabelläget va?

Men läget är som det är och även om vi fått önskemål om att försöka forska eller luska kring våra skador och främst så anledningen till dem så känns de flesta av dem som olyckliga omständigheter. Sedan fullt mänskligt att någon likt Öhman gått och blivit sjuk, svårt att säga att det är något systematiskt fel som skulle kunna vara orsaken till alla våra skador. Det jag däremot kan känna är att några av våra konkurrenter har lättare att snabbt låna in från SHL vid snabba akuta behov jämfört med att vi lånar från Teg SK eller skriver ”match för match” med Boström. Jag gillar även på det sätt MODO löst sina problem med s.k. try out eller korttidskontrakt.

Troligen en rätt billig lösning och sedan får man in killar till träning och match som krigar stenhårt i jakten på ett kontrakt och som kan bidra med poäng för laget, och i andra hand iaf ett rätt bra skyltfönster för spelarna i sig i jakten på något annat kontrakt.

Utifrån det resonemanget tycker jag man ex.vis kunnat testa Ericsson som nyligen bröt med AIK eller försökt hitta en lösning med snipern  Hutchings, alternativt erbjudit Porseland, Montpetit, Smotherman eller andra utan kontrakt en möjlighet. Det finns så klart fler på marknaden som skulle höja vårt lag.

Inte för att man på nåt sätt rakt av kan jämföra 40:årige Luoma (trots allt Sm-liiga i fjol) med de ovan nämnda, men resonemanget fungerar ändå.

Men det är bara att avvakta dagens träning för att få veta status på den ovan nämnda trion #57, #21 och #74. Här känns det väl lite väl mycket begärt att ex.vis Fredrik som då tränade i går och inte kände sig 100%:ig direkt skulle kastas in i matchtruppen igen. Bättre då att hinna göra några bra träningar innan det blir match igen.

..och även om det varit svårt med längre lån från SHL-lagen kan det nu vara en fördel att vi möter Almtuna och då framförallt borta i morgon. Tänker att marknaden kan öppna sig en aning då det i ett kort perspektiv gäller en match och att den spelas i Uppsala. Till nästa vecka och då Pantern på torsdag ska det då enligt Dalles förhoppning börja se lite ljusare ut.

Sedan är vi visserligen i en bra form med tre av fyra segrar på slutet, men vi har i vårt läge (13:e plats) inte råd att gambla med på tok för tunn trupp till matcherna. För poängen lika mycket värda nu i oktober som i slutspurten under februari och mars.

* * *

Så tänker jag, hur går dina egna tankar kring läget i dag och vad hade du i rollen som sportchef gjort? Sedan har väl ingen av oss utöver GM Fagervall och sportchef Johansson koll på vare sig spelarbudgeten eller vår ekonomi. Och även om Dalle menade att marknaden är smal gällande lån borde vi fortfarande ha ekonomi nog att agera, allt annat vore väldigt märkligt.

Nåväl, fältet som vanligt fritt.

28 reaktioner till “Tankar om sjukstugan & skadeläget

  • 14 oktober, 2016 kl. 09:01
    Permalink

    Jag håller med er. Situationen påminner om föregående säsonger. Vi chansar och spelar på få spelare där våra nyckelspelare belastas väldigt hårt. Om vi hade en större trupp eller i alla fall en bra relation och lätt att få lån från SHL klubbar skulle spelare som är slitna eller halvskadade kunna vila en match. Nu är risken stor att vi sliter på de spelare som är friska eller småskadade och drar på oss fler skador. Risken för onödiga förluster behöver vi inte ens spekulera i.
    För mig är det fullständigt obegripligt att Kim inte ersatts med en liknande spelartyp.
    Vi tar en väldigt stor risk.

    Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 09:35
      Permalink

      Tror tyvärr Kims karriär är över helt! Tack Jakobsson! 😠

      Svar
  • 14 oktober, 2016 kl. 09:37
    Permalink

    Jag fattar inte att ”alla” andra allsvenska lag har en omklädningsrums dörr som för SHL / J 20 superelit lån fungerar som en saloondörr i en gammal western film, senast Oskarshamn som lånat in Fredrik Forsberg från Leksand och Almtuna som fått Westerlund från Djurgården medan vi har oerhört svårt att kunna låna in spelare. Jag förstår att avstånd kan ibland problematiskt vid snabba korta lån men för lån över ett antal matcher så kan det inte vara problemet. I min tanke så tror jag att det beror på att Dalle har för dåliga / få kontakter och hur han sköter förhandlingarna dvs vad han erbjuder inte bara i ekonomisk ersättning utan även garanterad speltid och så vidare. Att Boström och Vikström gjort det bra utifrån sina förutsättningar håller jag med om men det är inga spelare att luta sig emot om man aspirerar på att vara med då det drar ihop sig i slutet på säsongen. Att man fått ökade lönekostnader för kansliet är ju ett faktum men tycker ändå att det borde finnas utrymme för att ta in spelare då årets spelartrupp ska vara betydligt billigare än förra säsongens annars fattar jag ingenting.
    På tal om att fatta ingenting, det är otroligt märkligt att löven alltid då dom får lite bättre ekonomi ska få hybris och lägga en massa pengar på kansliet istället för att satsa på spelartruppen, tittar man tillbaka historiskt på detta faktum blir man mörkrädd.

    Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 20:33
      Permalink

      När det gäller Almtuna Plocken har de ju utöver Westlund även Lundin tillgänglig i morgondagens match.. Lite det jag menade med att andra lag så mycket lättare löser sina akuta kriser, eller att partnern i SHL tycker att lirarna behöver matchning. Nåt sån saknar vi helt i dag.

      Jo, helt klart var Micke Magic före sin tid med ”Top of the line”.. men som jag varit inne på vid tidiagre inlägg gäller det att försöka maximera budget till laget på isen, tror knappast det är organisationen eller kansliet som via ett direktkval kan ta oss upp till SHL.

      Svar
  • 14 oktober, 2016 kl. 09:59
    Permalink

    Håller med om att det är läge att ta in ex. Hutchins eller monpetit som är kontraktslösa just nu…cook om jag inte missminner mig är väl också kontraktslös!

    Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 10:24
      Permalink

      Kan inte bloggen starta en insamling för att värva in Hutchins igen?

      Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 20:34
      Permalink

      Finns så klart fler på marknaden Magnus, det var mer några exempel på intressanta lirare..

      Svar
  • 14 oktober, 2016 kl. 10:20
    Permalink

    Vore intressant att få veta vad Hutchings begärde för att spela i löven och hur långt ifrån dom stod från varandra.!?

    Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 20:38
      Permalink

      Vill knappt minnas att det blev någon förhandling Pär, en relativt och oprövad och därigenom ”billig” Hutchings lär ha haft ett högre anspråk för en förlängning.. Dalle tyckte då det lät dyrt och sedan vet jag inte ens ifall de försökte förhandla seriöst. Var ju även lite motstridiga uppgifter från agenten och sportchefen som jag minns det..

      Svar
  • 14 oktober, 2016 kl. 11:10
    Permalink

    Intressanta aspekter Sandwitch.
    Kunde de hitta pengar till att köpa ut Palme från sitt kontrakt borde man kunna hitta pengar till att ersätta Kim? Som är sjukskriven tills…..
    Kan ju samtidigt förstå att man inte vill förstöra gruppdynamiken med lån hit ock dit…men en ersättare till Kim måste in.

    Vad hände med insamlingen ni startade ifjol , med aktionerna?
    Kan vara bra att starta en insamling och se vart det leder…för som ni nämner finns det många intressanta lediga spelare t.ex Hutch…frågan kanske bör ställas hur mycket behöver man för att ro i land honom?

    Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 20:59
      Permalink

      Kul att inlägget uppskattades Greven.. När det gäller utköpet av Jon i fjol har vi denna säsongen dels en GM sedan då TJ som köpts ut/sitter på kontrakt. Sånt påverkar så klart budget och sedan då en ny coach för J20 oavsett om nu Sasja ersätter Jäger eller vars lönen egentligen ska tas. Ingen jobbar iaf gratis.

      När det gäller dessa sjukskrivningar och vad som gäller lite luddigt och ingen vill heller lämna klara besked.. i fjol och säsongerna innan dess bl.a. Lavander på ”dag för dag” mest hela tiden. Jag tycker man bara borde haft utrymme i budget för att värva nåt liknande Kim oavsett ifall han kunde spela eller inte när det nu var så osäkert.

      När det gäller tidigare insamlingar har alltid Björklöven velat ha något organiserat och då främst med supporterklubben Green Devils. Våra egna auktioner i fjol gav ca 30 lax netto och den summan fick Dalle/Björklöven under november och därefter presenterades bl.a. backarna Bengtsson, Persson samt Kelsey Tessier så till någon del bidrog vi och alla ni som budade i dessa auktioner.

      Vi får fundera lite ifall det blir aktuellt med någon fler insamling, eller några fler auktioner.. Vi lär återkomma i ämnet.

      Svar
  • 14 oktober, 2016 kl. 11:48
    Permalink

    Hutchings är väl fel spelartyp.
    Och säkert för dyr
    Om nu Kim är borta en längre tid varför inte låna Toolanen några matcher till eller några månader till

    Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 21:02
      Permalink

      #90 Hutchings fel spelartyp..? Njae, nog tycker jag bygget skulle må bra av någon eller några erkänt starka målgörare Hasse B. Med det inte sagt att vi inte borde försöka låna in Toolanen för en längre tid..

      Svar
      • 16 oktober, 2016 kl. 18:04
        Permalink

        Fel spelartyp i Dalle och Fagges ögon inte i mina

        Svar
        • 16 oktober, 2016 kl. 18:13
          Permalink

          Där är vi helt överens Hasse B, #90 Hutchings eller liknande borde ha varit nåt att försöka signa tidigt i bygget. Håller inte att bara bygga med brunkers eller grovjobbare..

          Svar
    • 15 oktober, 2016 kl. 09:45
      Permalink

      Att Hutchings är för dyr, möjligt, fast det verkar som att ingen vet vad han kostar heller, inte ens Dalle.
      Däremot är han väl helt rätt spelartyp, ok inte center men väl en hårt jobbande vass målskytt som även backcheckar flitigt.
      Om man får önska så borde det värvas en Hutch, en ersättare till Kimpa och en stabil defensiv back… Som flera uttryckt sig så bör dagens trupp vara billigare än förra säsongens.

      Svar
  • 14 oktober, 2016 kl. 12:32
    Permalink

    Vad har Kim för skada? Bakslag på hjärnskakningen? Kan inte påminna mig att jag sett det stå någonstans

    Svar
  • 14 oktober, 2016 kl. 15:08
    Permalink

    Om man inte har ett brett kontaktnät eller av andra orsaker inte kan locka över spelare,främst av ekonomiska så borde try-outs vara en perfekt lösning.
    Vi behöver bredda vår trupp med tanke på alla skador,och kommande skador.
    Det är märkligt att Dalle inte agerar,är vår plånbok så tunn?
    Är den väldigt tunn så kan man göra så här.
    – Försöka få ett säsongslån på Anton Toolanen.
    – Skriva kontrakt med Boström och Vikström.
    – Söka efter fler spelare och billiga sådana,bjud in dem på try-outs,sök brett efter dem,dvs både i Sverige och utomlands.
    Använd våra kontakter,fråga Beljavski,det finns säkert unga talangfulla men okända spelare i Lettland,Ryssland som vi kan locka hit,

    Är plånboken större så kan man söka efter mer etablerade namn.

    Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 22:47
      Permalink

      Vi är nog helt överens Enskedelövare, nu gäller det bara att få med Dalle på spåret..

      Svar
  • 14 oktober, 2016 kl. 18:03
    Permalink

    Om Smotherman är ledig så är det väl inte så mycket att fundera över?

    Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 22:50
      Permalink

      Är säkert mkt som ska klaffa ändå Mogge, dels vår egen ekonomi och sedan då även att Smotherman ens är intresserad.. och gärna helst även djävligt motiverad. Annars nästan ointresserad av honom eller någon av dessa importer.

      Svar
  • 14 oktober, 2016 kl. 20:30
    Permalink

    Allt känns superbra. Med Jäger osv man hjälper istället för stjälper.

    Klart det kommer gå bra för laget i år nu när man har dialog med spelarna istället för monolog.

    Men allt var inte fel förra säsongen.
    Varför har man inte ens lyssnat med exempelvis Lindskoug?!

    Han är missförståd. Tänk er själva att stå där bak två säsonger och se samma misstag match ut och in.
    Sedan fick ju Mats någorlunda ordning på defensiven under andra delen av säsongen. Men hade det gått utan Kevin?

    Såg en intervju med Matsson nyligen som också är en väldigt bra målvakt.
    Även där så blir det ganska tydligt.

    Så det vi har nu är att Matsson är en fantastisk målvakt i Timrå nu när laget spelar bra åt båda hållen.
    Olli som hade runt 85% är helt ok i Skövde. Nu har vi två nya div 1 målvakter. Hur kommer det sluta?

    Båda är ju bra bra målvakter och har väldigt stora möjligheter att bli toppmålvakter inom svensk hockey.

    Frågan är väl mer om Björklöven har tiden och om målvakter målvakterna stannar kvar om dom når SHL-klass?

    Nästa år är det någon annan och nästa år är det någon annan nästa år någon annan.

    Björklöven behöver allt men utan en omöjlig målvakt går det aldrig med denna budget. Se bara på idioterna i Malmö. Nu har dom börjat förstå.

    Börja samla till Kevin är min enkla lösning. Någon sponsor måste han ju ha berört med sitt spel?

    Allt ligger rätt nu. Bottenlaget i SHL är värdelösa. Och framför så går Kevin runt och trampar i Umeå!

    Hörde jag ordet insamling?
    Eller ska idioterna tacka nej pga prestige?

    Åtminstone Fagervall känner ju igen en fantastisk målvakt. En try-out kanske även om jag tycker Kevin har bevisat vad han kan.

    Ingen skugga över någon målvakt.

    Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 23:00
      Permalink

      Håller delvis med Ray, tror att tränarduon är uppgraderad och att samma duo även hade fått ut mer av förra säsongens mtrl. Men det är historia nu och spelar ingen roll längre.

      När det gäller Kevin tror jag ärligt så mkt mer än nåt enstaka utbrott på isen spelade in, sedan är det så klart slöseri att en målvakt av Lindskougs kaliber går runt och såsar. Där tror jag dock förklaringen ligger hos mer än bara Löven, Kevin har garanterat haft sina förslag.

      Inte heller lika säker på att det är just Kevin som tar oss till SHL, men helt klart krävs en djäkla målvakt, några vassa backar och minst ett gäng heta forwards när det drar i hop sig.

      Svar
  • 14 oktober, 2016 kl. 21:31
    Permalink

    Är det inte verkligen på tiden att nån ställer Dalles mot väggen gällande hutchings?
    Anledningen att han är för dyr är inte sanningen. Om dalle velat ha in honom så ger man iaf ett bud…… Vilket han aldrig gjort.

    Att hutchings nu står utan kontrakt gör ju även att hans anspråk eller smärtgräns sänks för varje dag som går.

    Är så ofantligt trött på Dalles helt obefintliga jobb vad det gäller truppen. Visst finns det väl ändå någon annan spelare i Sverige än Boström som kan faktiskt tillföra detta lag något, förutom att ta en tröja……..

    Svar
    • 14 oktober, 2016 kl. 23:07
      Permalink

      Jag håller med Radarroffe om att Dalle är lite svävande om truppen, sedan kommer vi aldrig någonsin få några svar från sportchef Johansson gällande ev. förhandlingar med Hutchings. Sedan om det handlar om några kronor, inte ens förhandling eller någon löjlig prestige tror jag vi aldrig får veta. Men otroligt slöseri att ligans i fjol fjärde bästa målskytt ännu saknar klubb, när jag skulle byggt mitt lag hade nog Alex varit en av de första gröngula jag försökt få en signatur av.

      Svar
  • 16 oktober, 2016 kl. 23:20
    Permalink

    Skulle inte vara kul varken för Lundström eller Werner om vi signade Kevin efter 10 matcher.
    Så det kommer inte att ske.Om nu Werner är med i VM så löser Dalle det (får vi hoppas)

    Hurchings prislapp måste ju vara gigantisk,ingen klubb har nappat än och snart november!!

    Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.