Fynd från J20 eller Div 1?!

Utifrån vad som sportchef Daniel Johansson sagt i olika intervjuer på senare tid och den utrensningen som för närvarande pågår i vår spelartrupp, så här långt – Nej tack! ..till ett gäng spelare förstår man att några av de nya måste hämtas från J20 eller Div 1, finns det då några fynd att hämta?

Megazone

Vilka som kommer slå nästa säsong är så klart skrivet i stjärnorna i dag, men jag botaniserade iaf lite i statistiken från pågående säsong.. (jo, det finns faktiskt lag som fortfarande spelar även om inte vi gör det..!?) ..och redan då hittade jag hursom några exempel på spelare som gick väldigt bra den här säsongen trots att de då lirade i Div 1 eller främst J20 föregående säsong.

Med det inte sagt att man bara och enbart kan bygga en trupp på unga, hungriga och relativt oprövade lirare. Det måste så klart finnas en stomme och då gärna lokal eller regional med riktiga karaktärsspelare som ställer krav och även sätter normen för övriga gruppen. Denna stomme måste sedan spetsas utifrån med ett antal spelare likt #7 Trotter eller #90 Hutchings och sedan kan man absolut fylla på i truppen med de övriga. Men gärna då att truppen hålls så intakt som möjligt.

* * *

Men i dag tänkte jag som sagt ingjuta lite hopp om framtiden genom att ge ett antal exempel på spelare som redan i sin första säsong i HockeyAllsvenskan, eller i vart fall under säsongen tog det berömda klivet och direkt gjort avtryck. Det visar som sagt att allt är möjligt, även om nu inte alla tilltänkta nyförvärv kan hämtas från ettan eller något juniorlag.

#45 Viktor Andrén i IK Pantern, 23 år målvakt, som under sin första säsong i ligan noterats 92,18% i räddningsprocent och med det var ligans 7:e statistiskt sett bästa målvakt. Då bl.a. före egen #47 Lindskoug med 91,75%.

#36 Wiktor Ragnewall i Tingsryd AIF, 23 år målvakt, som under sin första säsong i ligan noterats 93,44% i räddningsprocent och bara 1,78 insläppta mål per match på de 22 matcher han stått. Även Wiktor då bättre stats än vår egen #47 Lindskoug.

#23 Erik Flood i Mora IK, 19 år b, som under sin första säsong i ligan bl.a. noterats 15 poäng (3+12) på 55 matcher och med det faktiskt näst bästa backjunior i ligan.

#19 Linus Sandin i Mora IK, 19 år f, som under sin första säsong i ligan noterats 20 poäng (8+12) på 54 matcher och med det faktiskt 10:e poängbäst i hela Mora IK.

#54 Jonathan Dahlén i Timrå IK, 18 år f, som visserligen står noterade för fem matcher föregående säsong i ligan, genombrottet denna dock nästintill helt sanslöst. Jonathan har under säsongen noterats för 33 poäng (19+14) på 55 matcher och är med det poängbäst i hela Timrå IK.

#10 Pierre Engvall i Mora IK, 19 år f, som likt Jonathan visserligen i fjol noterats för totalt 10 matcher i ligan och två i SHL men under säsongen ett rejält genombrott. Pierre har under säsongen noterats för 25 poäng (15+10) på 54 matcher och med det 5:e poängbäst i hela Mora IK.

#98 Jesper Bratt i AIK, 18 år f, som likt både Pierre och nämnde Jonathan visserligen i fjol noterats för totalt en match i ligan men under säsongen ett rejält genombrott. Bratt har under säsongen noterats för 17 poäng (8+9) på 53 matcher och med det 13:e poängbäst i hela AIK som i dagarna inleder direktkvalet mot SHL.

#6 Emil Carnestad i Pantern, 23 år b, nu har visserligen Emil noterats för tot 79 matcher sedan tidigare med Malmö Redhawks, men under denna säsong totalt +17 i plusminus och med 7:e bäst i hela ligan. Kort notering är att Carnestad spelat med Pantern i ettan sedan säsongen 12/13 då han var utlånad under nio matcher.

#49 Niklas Johansson i Tingsryds AIF, 30 år f, sedan tidigare visserligen 293 matcher i ligan men säsongen inför denna två raka säsonger med TAIF i Div 1. Men bl.a. 21:a i den totala poängligan och 11:a i plusminusligan under säsongen visar att du kan lira Div 1 ena säsongen och slå rejält i HockeyAllsvenskan den nästa.

#22 Markus Persson i Tingsryds AIF, 26 år f, sedan tidigare visserligen 131 matcher i ligan men säsongen inför denna fyra och en halvsäsong säsonger med TAIF i Div 1 eller Sjernen i Norge. Persson har under säsongen bl.a. noterats för 32 poäng (14+18) på 52 matcher och med det 4:e poängbäst i hela Tingsryd som nyligen föll mot AIK i finalen.

Det här visar väl om något att det säkerligen kommer vara några som har möjlighet att slå kommande säsong, frågan är bara vilka och ifall de kommer kunna göra det i Björklöven?

Megazone

19 reaktioner till “Fynd från J20 eller Div 1?!

  • 11 mars, 2016 kl. 17:25
    Permalink

    Intressant men aningen missvisande statistik. I rätt omgivning kan nästan alla lyckas. Se bara en kille som Fredrik Hetta, hade han lirat i Pantern i år hade han lätt gjort succé. Samma sak gäller våra kanadicker, vad tror ni Trotters poängfacit hade varit i AIK? Behöver jag ens nämna Palmebjörk?

    Svar
    • 11 mars, 2016 kl. 20:07
      Permalink

      Håller med Olle, men tanken med inlägget var att visa att det faktiskt finns fynd i både J20 och Div 1.. men helt klart måste det sedan ges rätt förutsättningar.

      Svar
  • 11 mars, 2016 kl. 19:13
    Permalink

    Då måste vi ju få en tränare som klarar av att locka fram alla dessa kvalitéer ur spelarna…
    TJ är den tränare som förvandlar guldkorn till gråsten. Inte tvärtom.

    Svar
    • 11 mars, 2016 kl. 20:09
      Permalink

      Visst är det så Löve, det krävs både skills hos tränare, samt en positiv och utvecklande miljö för att lyckas.

      Svar
    • 11 mars, 2016 kl. 20:13
      Permalink

      Svårt att säga dan, men med blott 1 (!!??) match på Div 1 nivå eller högre hoppas jag vi siktar betydligt betydligt högre. Sedan kan vi inte ens bygga ett helt HockeyAllsvenskt lag med spelare från div 1, men tanken var att visa att det finns fynd.. Men stommen som sagt gärna gröngul och lokal, sedan lite spets utifrån och några mindre etablerade från J20 eller Div 1. Så skulle iaf jag tänka kring bygget..

      Svar
  • 11 mars, 2016 kl. 20:15
    Permalink

    Klok analys, Mackan!

    Kan bara hålla med och liksom du är jag livrädd för att ta in div1-spelare med tanke på hur fint TJ ”förädlade” spelare i år. Var det någon som gick framåt? Vi kan ju konstatera att Hutchings tog ett kliv framåt under andra halvan av säsongen men det var nog inte TJ:s förtjänst utan att det i grunden är bra hockeyspelare i Björklöven som kan sätta upp en sniper i rätt position.

    Frågan är om lösningen som nu att mer eller mindre sparka hela laget?
    När det med facit på bordet tränare och folket bakom DJ som inte lyckats. Var DJ:s ansvar i denna soppa ligger har jag ingen aning om. Men att han blivit överkörd i vissa beslut och att pengar saknas för att bygga ett vettigt lag saknas pga att så få spelare slukar så stor del av lönebudgeten. Det är varken DJ:s eller spelarnas fel. Det man kan efterlysa är ju Grundlön sedan Individuell bonus + lagbonus som också kan vara satt i förhållande till laginsats.

    Generellt kan man inte ha spelare som upptar 10% av spelarbudgeten eller mer men är det första/andra- lina med SHL-klass t. ex Trotter/Hellström eller liknande kan saken givetvis diskuteras men då bör man söka hel-/delfinansiering utanför budget.

    Alla vägar bär till Rom heter det ju. Men om man ska bygga en klubb med hjärta och själ kan man inte byta ut hälften av spelarna eller fler inför en ny säsong för det kommer gå åt helvete förr eller senare, även om Björklöven har förmånen av en respektabel historia med klasspelare, Green Devils och övrig trogen publik samt trotjänare i övrigt.
    Skulle inte våga chansa så här mycket, nästa negativa kval kommer inte vinnas med SSK:s lagbyggares filosofi anno säsongen 14/15.

    Kan ju tillägga att jag undrar varför en liten ort som Mora har så många fina juniorer i sitt A-lag men Löven knappt någon. En fråga som ledningen har ett ärligt svar på? Ungefär lika bra som svaret varför TJ är kvar?

    Svar
    • 11 mars, 2016 kl. 22:34
      Permalink

      Hjärta och själ saknas, raserat pga en vd med stort ego som tar och tog själv på för stort allvar. Vem anställde egentligen han?
      pratas hela tiden om DJ och TJ, men den som ligger bakom allt detta?

      Svar
  • 11 mars, 2016 kl. 20:59
    Permalink

    Av DJ’s tidigare inlägg så tror jag att han inte har förtroende för tränarduon och vill sparka dem men har inte mandat/kraft att genomföra det utan blir överkörd av andra i ledningen/styrelsen. Det ger inga bra signaler till nästa säsong…..

    Svar
    • 11 mars, 2016 kl. 21:20
      Permalink

      Svårt att svara på Less, de gånger vi pratat med Dalle har han iaf alltid oavett ”off the rec” eller inte haft förtroende för tränarna. Där tror jag på honom, men sedan ifall TJ och MÅ verkligen är rätt tränare för gröngula Löven återstår att se. Första säsongen iaf ingen succé, iaf de inte lyckas bättre den kommande finns hursom ingen ursäkt. Inte desto mindre ifall de dessutom fått påverka själva spelartruppen.

      Svar
  • 11 mars, 2016 kl. 21:07
    Permalink

    Tack för en lång och tänkvärd kommentar Glenn-Bertil.. När det gäller lönerna tycker jag absolut dessa borde baseras på prestation, men även gärna ekonomi (likt publiksnitt etc.) kontra ”rena” kontrakt som varken baseras på prestation eller ifall någon vill komma och se matcherna.

    När vi sedan pratar juniorer i Mora tänkte jag det kunde vara värt att poängtera att fem av deras unga spelare är utlånade från MODO eller annat SHL-lag, jag ser iaf inte många egna juniorer i Moras uppställning som matchats kontinuerligt. Ingen ursäkt för vår egen verksamhet så klart, men iaf ett tydliggörande kring Moras dito.

    Svar
    • 11 mars, 2016 kl. 22:22
      Permalink

      Plus att Mora har ett J20-Superelitlag vilket vi saknar

      Svar
  • 11 mars, 2016 kl. 22:29
    Permalink

    Var lite otydlig. Tänkte mer om man avsätter en summa för slutspel kanske en spelare som mest värmer bänken ska ha mindre än några som spelar runt 20 minuter.

    Sedan tycker jag det är rent ut sagt idiotiskt att köra en enkelserie på 7 möten i slutspelet. Vad är SHL rädda för, borde ge SHL-lagen 1 respektive 2 poäng mot Ha-lagen och låta 4 sämsta SHL-lagen kvala samt köra en dubbelserie där lag 1-3 väljer bland 5-8 och kör bäst av 7 efter serien är klar. Hur skulle ett SHL-lag ha större risk att torska där mot hur det ser ut idag?

    Mer pengar,mer publik, mer sponsring, mer hockey, mer allt. Allt går framåt, inte bakåt.

    Nu känns det bara sådär och SHL känns ännu tråkigare. Helt ärligt så känns SHL tråkigare än HA även om HA är ganska misshandlat. Kanske dom kan lyckas gör HA lika ointressant som SHL på sikt eftersom den här enkelserien på 7 möten verkligen är den sämsta tänkbara konstruktionen förutom en ren lottdragning. Eller kanske det skulle vara mer spännande?

    Kolla man på alla stora fotbollsligor i Europa så byter man ju alltid ut sämsta lagen. Inte ens kval. Varför ska vi ta efter NHL som är något annat än en idrottsförening och som även äger lagen i ligan under?
    En skrivbordsprodukt.

    Svar
  • 12 mars, 2016 kl. 02:03
    Permalink

    Utan ett eget J20-superelitlag så är Björklöven inte en elitförening. Ett exempel på dålig sportslig insikt i styrelsen är att man inte satsar på detta. Det är billigt att satsa på egna produkter och i synnerhet då vi som facit vet att vi producerar 2-3 riktigt duktiga spelare per år som flyttar. Året innan TV-pucken, dvs de i år som är födda -01, dessa bästa spelare skriver SHL-klubbarna fast redan i år. Dags att vakna nu, satsa på egna talanger, låt dem utvecklas inom Björklöven och locka hit de bästa juniorerna utifrån. När detta har skett så kommer A-lagsspelarna att få kämpa om att behålla sina platser. Sist men viktigast, ta också bort alla tränare med söner i lag där sonen kommit kortare än talangerna, annars begränsar man hela föreningen. Sportslig prestation måste få gå före pappas tränarson, annars törs ingen låta sitt barn vara kvar i föreningen. Satsa också på utbildade tränare och ställ krav på visat aktivitet, annars blir det heller inga resultat.

    Svar
  • 12 mars, 2016 kl. 07:37
    Permalink

    Håller med Glenn Bertil sen nåt shl pamparna inte verkar tänkt på är ju att i USA är det mångmiljonstäder överallt i stort sett med ett helt annat publikunderlag vilket också gör att de kan hålla på som de gör, helt ärligt, allsvenskan eller shl, spelar ingen roll, viktiga är att det händer positiva saker runt de lag man håller på, att man ser utveckling, roligt spel mycket publik härliga profiler nåt slagsmål på isen då och då hehe tifon sköna fyndiga ramsor, killar som får sina genombrott, bra sändningar, positivt resultat i kassan, planer på arenor, duktiga tränare på alla nivåer, jobba långsiktigt så man får följa utvecklingen i föreningen, även lite skriverier om de undanskymda p 16-j20, backa upp green Devils med extra resurser, osv osv forza björklöven

    Svar
  • 13 mars, 2016 kl. 13:45
    Permalink

    Hur är det ställt med Kim???? Gärna en rapport på det trots att säsongen är över.

    Svar
  • 14 mars, 2016 kl. 08:43
    Permalink

    Det enda som jag egentligen ser som viktigt rent lönemässigt är att förhandla ner TJ höga lön.
    Så vitt jag har förstått det hitills så har han endast en prestationsbaserad lön om vi skulle ta oss upp till SHL i form av bonus.
    Det hade varit betydligt smidigare, och ekonomiskt att pytsa honom 500′ om året, och ett bonussystem som gäller X antal vunna matcher i rad, om vi hamnar i slutspel (10′ om vi hamnar på 8e plats och 50′ om vi hamnar på 1a till exempel.)
    I övrigt så har i princip ingen i Björklöven någon prestationsbaserad lön, vilket spelarna själv tycker är väldigt konstigt. Jag kan väl tycka att det är upp till agenterna att förhandla fram detta, men så vitt jag vet har nästan alla fått blankt nej oavsett.
    Nästa sak: Lönerna i övrigt till spelarna. Vissa kanske inte förtjänar högre lön enligt många, men jag blir ändå lite fundersam när jag pratar med vissa av killarna och dom tjänar runt 200′ om året brutto. Det är ungefär 16-17 000/månad brutto, vilket ger en nettoinkomst på 10-11 000 i månaden.
    Hur FAN ska vi kunna locka hit spelare om vi betalar så in i helvete dåliga löner? Vi är ändå ett av lagen i HA som har störst spelarbudget, och vi kan inte lägga 50-80′ i månaden på några få enskilda spelare medans den stora massan tjänar mellan 10-15′ netto.
    Det bygger en avundsjuka, det bygger upp irritation och besvikelse. Jag säger inte att alla grabbar ska tjäna 800′ om året, men rimliga löner tycker jag att vi bör klara av.
    Jag vet ju själv, att på 11 000 i månaden är knappt hyran betald. Sedan ska du ha mat, el, tv abbonemang, ev bil. (vissa har detta som förmån och då läggs kostnaden på toppen av lönen och beskattas sen) Hur som helst, så tycker jag att med en av seriens absolut högsta budgetar, och med en inriktning på att ta sig upp till SHL inom ett par år så måste man börja lägga grunden och vara en klubb som för det första är attraktiv att komma till, men också att stanna kvar i.
    Pengar är inte allt, men det är förbannat mycket i dagens samhälle.

    Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *